Voor organisaties en professionals ontwerp en ontwikkel ik (in samenwerking met inhoudelijk deskundigen) zowel blended leertrajecten als losse leermiddelen op maat.
De leertrajecten (of losse leermiddelen) moeten de deelnemers nieuwsgierig maken, leuk zijn om te volgen, aansluiten op de praktijk en leerbehoeften van de deelnemers en ze moeten aanzetten tot actie.
Ik streef er in ieder project naar om de perfecte combinatie van leermiddelen te vinden en daarbij gebruik te maken van de mogelijkheden die de moderne technologieën bieden.
Het ontwerpproces
Inleven in de doelgroep en het formuleren van leerdoelen die staan als een huis, zijn de basis voor een goed ontwerp. Het ontwerpproces is als een grote puzzel, en dat maakt het zo leuk.
De leerdoelen en doelgroep (leervoorkeuren, (opleidings)achtergrond van de deelnemers, leeftijd en werkomgeving) hebben veel invloed op de uiteindelijke keuzes voor onder andere:
Als alle bovengenoemde keuzes als puzzelstukjes in elkaar passen, ben ik blij! Die puzzel verwoord ik in het ontwerp. Het ontwerp is als het ware de blauwdruk van het leertraject en geeft weer wat er geleerd moet worden en op welke manier de deelnemers dit gaan leren. Ook geeft het een goed beeld van wat er ontwikkeld moet worden.
Het ontwikkelproces
Het ontwikkelproces bestaat vervolgens uit het daadwerkelijk verzamelen en maken van de inhoud van de leermiddelen. Door samen te werken met een inhoudelijk deskundige, filmproducer, technisch vormgever en grafisch vormgever komen we tot goed doordachte leermiddelen die echt ergens toe leiden.
De leertrajecten (of losse leermiddelen) moeten de deelnemers nieuwsgierig maken, leuk zijn om te volgen, aansluiten op de praktijk en leerbehoeften van de deelnemers en ze moeten aanzetten tot actie.
Ik streef er in ieder project naar om de perfecte combinatie van leermiddelen te vinden en daarbij gebruik te maken van de mogelijkheden die de moderne technologieën bieden.
Het ontwerpproces
Inleven in de doelgroep en het formuleren van leerdoelen die staan als een huis, zijn de basis voor een goed ontwerp. Het ontwerpproces is als een grote puzzel, en dat maakt het zo leuk.
De leerdoelen en doelgroep (leervoorkeuren, (opleidings)achtergrond van de deelnemers, leeftijd en werkomgeving) hebben veel invloed op de uiteindelijke keuzes voor onder andere:
- de didactische uitgangspunten (zoals bijvoorbeeld onderzoekend leren, interactief leren, flexibel leren etc.);
- de leermiddelen (zoals bijvoorbeeld e-learning, praktijkopdrachten, coaching on the job, online of klassikale bijeenkomsten etc.);
- de ordening van de leerstof;
- de didactische werkvormen.
Als alle bovengenoemde keuzes als puzzelstukjes in elkaar passen, ben ik blij! Die puzzel verwoord ik in het ontwerp. Het ontwerp is als het ware de blauwdruk van het leertraject en geeft weer wat er geleerd moet worden en op welke manier de deelnemers dit gaan leren. Ook geeft het een goed beeld van wat er ontwikkeld moet worden.
Het ontwikkelproces
Het ontwikkelproces bestaat vervolgens uit het daadwerkelijk verzamelen en maken van de inhoud van de leermiddelen. Door samen te werken met een inhoudelijk deskundige, filmproducer, technisch vormgever en grafisch vormgever komen we tot goed doordachte leermiddelen die echt ergens toe leiden.